Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben – 2. rész
Validálás

Ez az 5 részes “Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben” cikksorozatom 2. része. Az első részben az ötlet kitalálásáról volt szó. Következzék az ötletünk validálása.

Validálás

Az előbbi lépés, amikor még csak ötletelünk, sokszor elegendő lehet, hogy kiderüljön, működne-e? A leírt terveket, rajzokat meg tudjuk mutatni egy pár ismerősünknek, és fontos visszajelzéseket kaphatunk tőlük. Persze nem árt odafigyelni, hogy kitől kapjuk a visszajelzést.

A 3F (Friends-Family-Fools) véleménye könnyen téves útra vihet téged. Ezt hosszasan elemzi Rob Fitzpatrick: Anyu teszt (Mom test) című könyvében. A lényeg, hogy a közeli hozzátartozóidtól, barátaidtól biztosan nem fogod megkapni a valós véleményeket, hiszen nem akarnak majd letörni és elvenni a kedvedet. (Ki merne ilyet felvállalni manapság?) A könyv alapján a lényeg, amit mond, hogy ne jövőbeli ígéretekre, hanem a múltban megtörtént eseményekre alapozzunk. Mit jelent ez pontosan?

Párbeszéd Anyukád és közted (tévút):

Te: Szia Anya!
Anyu: Helló Kicsim!
Te: Képzeld, festettem egy nagyon szép képet. Mit szólsz hozzá, te megvennéd tőlem?
Anya: Húú, de gyönyörű! Persze, hogy fizetnék érte. Ezzel még sokra viheted. – és el…
Te: Köszi, tudtam, hogy tetszeni fog.

Nos, ígérni bárki tud. Nyilvánvaló, hogy nem akart téged megbántani, hiszen bátorítani szeretne. Így nem megy bele abba a játékba, hogy letörjön az elején. Érezhető, hogy ebből nem lesznek milliós darabszámú eladásaid.

Párbeszéd Anyukád és közted (anyu-teszt):

Te: Szia Anya!
Anyu: Helló Kicsim!
Te: Képzeld, festettem egy nagyon szép képet. Mit szólsz hozzá?
Anya: Húú, de gyönyörű! Kinek festetted?
Te: Igazából magamnak. Te szoktál hasonló képeket vásárolni? Bár igaz, nem látok hasonlót sem a házunkban.
Anya: Nem igazán. Újszerű ez a stílus tőled, de ilyet biztosan nem tennék ki a lakásba.
Te: Mi az, ami nem tetszik benne?
Anya: Az például, hogy …
Te: Köszi, tudtam, számíthatok a véleményedre.

Itt látható, hogy egészen másképpen alakult a beszélgetés. Az anya sem érezte, hogy feltétlenül áradoznia kellene a festményről. Egy objektívebb síkra terelődött a beszélgetés, amiben kiderült az igazság a munkával kapcsolatban. Siker!

Ha elfogytak a 3F klub tagjai, akkor hogyan lehet még további infókhoz jutni? Olvass fórumokat, blogokat az adott témában. Regisztrálj be egy oldalra, csatlakozz egy csoporthoz, és ott kérdezz. Aztán csak figyelj, hogy milyen válaszok érkeznek. Ez már jó kiinduló lehet, és tovább finomíthatod az ötletedet. Ez lehetőséget ad arra is, hogy egy részpiacra (niche, ejtsd: nís) szükítsd a te megoldásodat, mert te nem akarod MINDENKI problémáját megoldani. Te a “24-26 éves, pályájukat most kezdő egyetemet végzett, férfi, városban élő, programozóknak akarsz mobil fejlesztési kurzust adni.”. Ez csak egy példa, de látható, hogy mennyire specifikusan fogalmaztam meg.

Ezek persze csak néhány példája annak, ahogyan tudod validálni. Az interjúztatás (f-2-f, O3), a kérdőív kitöltetése, a mobil app marketeken a review-k átolvasása tovább színesítik a képet.

A begyűjtött válaszok alapján körvonalazhatod magadnak azokat a személy-csoportokat (perszóna), akikre tudsz vizualizálni, miközben kidolgozod az apró részleteket, vagy amikor a post-okat írod, vagy a hirdetéseket szövegezed.

A következő részben a felületekkel folytatjuk. Ha tetszett ez a rész, iratkozz fel a hírlevélre, hogy értesülj az új részekről. Kíváncsi vagyok a véleményedre, írd meg nekem.

One thought on “
Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben – 2. rész
Validálás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük