Évek óta tart a trend, hogy egyre többen keresik fel az webshopokat, web oldalakat mobilkészülékről. Az üzleti élet erre reagálva felismerte, hogy a mobil kommunikációt jobban ki kell használnia, ha új vevőket szeretnének. Ez azonban nem mindig elég! A mobil appjainkat vagy az website-jainkat optimalizálni kell, hogy a felhasználók szívesen használják őket. Azonban ezeknek költsége van. Azért, hogy legyen rálátásunk, a cikkben összeírtam a szempontokat.
A 2021-es évben folytatódó események kijelölték azt a tendenciát, hogy egyre többen a mobil eszközeikről interneteznek, érik el a digitális tartalmakat.
Mobil App vagy Mobil website?
A mobil appok először 2007-ben mutatkoztak be az iPhone-okon. Ettől kezdődött egy új időszak. Megjelentek az érintőképernyős telefonok, amik azelőtt nem léteztek. Az alkalmazás áruházakból tudjuk telepíteni őket iPhone-ra vagy Androidos készülékeinkre. Ma már teljesen hozzászoktunk, hogy mindenre van egy app.
Ezzel szemben, a reszponzív mobil website-ok olyan, főként telefonra optimalizált oldalak, amik a különböző képernyőméretekhez igazodnak. A kis kijelzők elterjedésével egészen más élményt kell adni a felhasználóknak. Az elmondható, hogy a reszponzív website ugyan annak az oldalnak egy kifejezetten mobilra szánt változata, és emiatt a mobilon is jól olvasható.
A felhasználói élmény
Most, hogy tisztáztuk a fő eltéréseket, nézzük meg a lehetőségeket!
Többféle, interaktív módon lehet a felhasználókat elkötelezni
Egy mobil app olyan funkciókat képes kihasználni a telefonon, amit a weboldalak nem. Gondoljunk csak egy játékra, ami 3D grafikával, szenzorokkal (irányítás jobbra-balra döntéssel) rendelkezik.
Vannak olyan app-ok, amik több funkciót adnak, mint a webhely. Ilyen pl. az Instagram, ahol a képeket megnézhetjük, de feltölteni nem tudunk.
Személyre szabhatóság
A mobil telefonunk annyira személyes tárggyá lett, hogy el sem tudjuk képzelni nélküle az életünket. Joggal elvárjuk tőle, hogy az igényeinkhez tudjuk szabni néhány beállítását. Ez alól az appok sem kivételek. Kérünk-e értesítést az újdonságokról? Milyen színű legyen a téma, stb.?
Megtanulják a szokásainkat, így még jobban nekünk szólnak. Mivel egy natív alkalmazás hozzáfér a telefon összes funkciójához, ezeket érdemes kihasználni. Ilyen a helyalapú működés, amikor a hozzám legközelebbi érdekességeket mutatja. Azt, ami számomra releváns lehet.
Hozzáférhet a névjegyeimhez, amire például egy üzleti alkalmazásban megjelenhet egy hatékonyabb kommunikációs mód. De elegendő csak a Revolutra gondolni, amikor pénzt akarunk küldeni az ismerőseinknek.
A Business of Apps felmérése alapján, a személyre szabott értesítések pozitív hatással voltak az elköteleződésre. A megnyitási hajlandóság javult. Mindezek előnyösek lehetnek a felhasználónak is, mert így a legtöbbet hozhatja ki az app-ból.
Működik offline módban is
Még manapság sincsen mindig internet elérés. Elég bosszantó, amikor egy honlapot szeretnék megnézni, de nem érem el.
Az app-ok internet nélkül is használhatóak maradnak. A funkcióik egy részéhez nem szükséges kapcsolat. Ezzel az előnnyel a felhasználóink hozzáférhetnek az információhoz bárhol, bármikor.
Intuitív felületek
A mobil app-ok kinézete (UI = User Interface) a kis kijelzőméret miatt jobban átgondoltak. Intuitívabb kezelőfelületet nyújtanak. Ez megkönnyíti a feladataink elvégezését. Az egyedien kialakított felület lehetőséget ad, hogy a felhasználók jobban elmerüljenek a mobilozásban. Egy adott operációs rendszert használók már hozzászoktak annak működéséhez. A használat során a felhasználók azt kapják, amit megszoktak. Egy reszponzív website nem tudja ezt minden esetben megadni.
Használjuk ki az eszköz képességeit!
A mobil app-ok hozzáférnek az eszköz beépített funkcióihoz, úgymint a kamera, GPS, helymeghatározás, névjegy, ujjlenyomat olvasó. Használatukkal időt spórolunk és a frusztrációtól megóvjuk magunkat.
Például a GPS adatok használata a személyszállító társaságoknak nagyban segíti az utazásra váró személy megtalálását. Ezzel lerövidítve a várakozási időt, és növelve az elégedettséget.
Az előzőekben a mobilra telepíthető alkalmazásokat néztük át. Térjünk át a mobil website-okra.
Reszponzív mobil website-ok
Ahogyan fent már volt róla szó, egy reszponzív website ugyan annak a website-nak egy különlegesen beállított változata. Ezáltal viszont a mobil-on is jól használható. Nem mindig vesszük észre a különbséget, hogy egy appot vagy egy honlapot használunk.
Természetesen, ha a mobil böngészőnkből nyitottuk meg, akkor az egy honlap.
A felhasználói élmény
A felhasználói élmény az alapja minden digitális terméknek. Ha nem szeretik használni a leendő felhasználóink, akkor feleslegesen költöttünk rá.
Mindenki számára elérhető
A honlapok a mobil app társaikkal ellentétben bármely mobil eszközön elérhető. Függetlenül az operációs rendszerétől, hogy az Android vagy iOS. Feltéve, hogy van internet kapcsolat. Ne feledjük, hogy az internet elérés, annak minősége és a sebessége mind olyan tényező, ami befolyásolja a web-es élményt.
A reszponzív website-okat nem kell letölteni és telepíteni, valamint teljesen ingyenesek, nem úgy, mint néhány fizetős app az áruházakban. Az appok esetében sem magáért az appért fizetünk, sokkal inkább a benne lévő digitális tartalmakért. Játékok esetén gyorsíthatjuk az előrehaladásunkat.
Mindig naprakész
Nyomós érv szól egy mobilra optimalizált honlap mellet, hogy a mobil appokkal ellentétben, a felhasználóiknak nem kell foglalkozniuk új verziókkal telepítésével. A website-ból az új változat egyből elérhető. Mivel a website-ok könnyen frissíthetőek, könnyű hibákat javítani rajtuk. Ezért feltételezhetően a felhasználók nem fognak az egészből semmit észrevenni.
Költséghatékony
Egy weblap vagy egy mobil app előállítási költsége közti különbség mára olvadni látszik, de még így is van nagy különbség köztük. A mobil appok még speciális területnek számítanak. Cserébe egy prémiumabb működést és érzetet adnak.
A költséghatékonyság inkább üzleti szempontból előnyös, mint a felhasználók szemszögéből.
A költség egy nem elhanyagolható tényező. Ezt számításba kell venni, különösképpen, ha egy app-pal több platformon is jelen szeretnénk lenni. Bevett gyakorlat, hogy egy minimális funkcionalitással egy olcsóbb weblapon indul el a termék, és amikor felfut, megérkezik mellé a mobil app is. A fejlesztéshez megvan a kellő piaci előismeret, és a ráfordítható büdzsé.
A költségek csökkentésére ma már nagyon jó megoldások léteznek, amik lehetővé teszik, hogy a mobil app-unk mindkét platformra (iOS és Android) elérhető legyen, de nagyjából a teljes ár kb. 65-75%-árért. Ilyen keretrendszer a Flutter, ami most a legjobb választásnak számít.
Konklúzió: melyik a jobb?
Tisztán statisztikailag nézve a számok azt mutatják, hogy a mobil app-ok érik meg jobban. Egy 2020-as jelentés a Sensor Tower-től kiderítette, hogy a fogyasztás és a telepítések száma a mobil app használók körében jelentősen növekedett 2020 első felében. Elérve az 50.1 Milliárd dollárt az App Store és Google Play áruházakban, összesítve. Míg ez a növekedés a COVID-19-nek és annak hatásainak tudható be, ez a szám folyamatosan növekszik.
A fenti jelentés tovább megy, és azt becsülte, hogy 71.5 Milliárd új app telepítés történt 2020 első felében. Ez 26.1%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a tendencia további ösztönzést adhat a vállalatoknak, hogy app szolgáltatást fejlesszenek.
A megfelelő választás függ az üzleti céljainktól. Ha a célunk az, hogy mobilbarát tartalmat szolgáltassunk a széles közönségnek, akkor feltételezhetően egy mobil website elegendő számunkra. Amennyiben a nagyobb elköteleződés, a szorosabb kapcsolattartás és kommunikáció ami növeli a lojalitást, a mobil app jobb választásnak tűnik.
Nem biztos, hogy hajlandó egy cég lemondani a mobil appról vagy a website-ról. Ha a stratégia része az, hogy mindkettőre szükség van, mert értéket ad, akkor egy mobil stratégiát érdemes kialakítani.
A fentieket egybegyúrva, létezik egy köztes megoldás is. Ez a technológia ötvözi a képféle megoldás előnyeit. Ez a PWA, vagyis a Progressive Web App. Már valamivel több, mint egy honlap, de nem rendelkezik a mobil app minden képességével. Nagyon sok esetben egy nagyon jó kompromisszum lehet. A kompromisszum itt idézőjeles, hiszen ha tudjuk, hogy miért emellett döntünk, akkor kiváló ár-érték arányú megoldást kapunk.
Én Borbély Viktor vagyok, tapasztalt mobil app fejlesztő, az uira-tervezve.hu oldal szerkesztője. Ha mobil app fejlesztését fontolgatod, akkor keress fel bizalommal az elérhetőségeim egyikén. Egy egyórás, ingyenes tanácsadás keretében megnézzük, hogy mire lenne szükséged, és merre indulj el.
Borbély Viktor vagyok, több éves Projekt menedzsment tapasztalattal. Szabadúszóként Flutter és a Spring Boot vagy Firebase Backend alkalmazások tervezését és megvalósítását végzem.
Dolgoztam több vállalatnál, az autóiparon (Continental, Valeo), a távközlésen (Ericsson) át a mobil fejlesztésig (Combit zRt. – Grepton Csoport).
Amikor együtt gondolkozásra van szükség, mindig van egy ötletem, amivel előremozdítom a megoldást. Szívesen mentorálom a körülöttem lévőket.